27 november 2009

Rösaring

I tisdags var jag, korven, Lotta och Elin på en långpromenad vid Rösaring.
Ett stort område ca 5 minuters bilväg härifrån, med ett gäng fornlämningar. Jag hade inte så mycket koll på det innan men efter promenaden är jag en hel del mer intresserad senyum
Rösaring består bl.a. av ett antal motions-/vandringsspår och en strand, men det intressanta är kulturstigen som också finns.
Längs med den bit som vi gick finns en 540 m lång, i det närmaste spikrak processionsväg daterad vikingatid. Den leder till ett antal gravrösen (Rösa) samt till en labyrint (ring). I området finns också resterna av en bosättning från 1500-talet (Savolax) samt en 25 m djup dödisgrop. Dit ska vi gå på tisdag om vädret tillåter senyum
Du kan läsa mer om Rösaring bl.a. här och här.


Processionsvägen från start


Och vägen från gravhögen i slutet




Labyrinten. Det finns endast en väg som går in till mitten. Orkade dock inte prova kenyit


Oskar låg snällt i vagnen och sov den första biten. Den andra halvan av promenaden var han vaken, ville såklart inte missa något spännande!


Vi blev omgångna av ett gäng hästar och deras ryttare från Säbyholms gymnasium. Åhhh, vad det luktade gott när dom gick förbi! Hade vart skoj att hoppa upp på hästryggen igen någon gång! rindu


Tyvärr ser den ena informationsskylten ut så här... Mindre skoj att komma dit när dom inte kan underhålla det ordentligt... sigh


Här skulle det enligt en lapp legat infobroschyrer... Jo tjena... ketukmeje


Så här förundrad blir man när man ser mamma dricka te och äta smörgås ute i naturen senyum

3 kommentarer:

  1. "Ööööh, vad gööör du?? Det där tänker jag aaaldrig börja med" ;)

    SvaraRadera
  2. "Jag tänker spotta ut er äckliga mat resten av livet och bara dricka mjöööölk! MU!" ;-D

    SvaraRadera
  3. Bilden med lååååånga stigen ger mig the creeps...Tänker på Blair Witch... Skogen ger mig klaustrofobi, måste betyda att jag är skånska? Hehe.

    Men låter som att ni haft en mysig dag.
    Kram

    SvaraRadera